Tidplan antagning 2024

Här ser du vilka ansökningstider som gäller för Gymnasieantagning Nord. Tänk på att om du söker utanför Gymnasieantagning Nord kan datum skilja sig mellan olika kommuner i landet.

TIDPLAN 2024

Se även: Lathund för gymnasieansökan via webben Gymnasieantagning Nord 2022

Har du glömt ditt lösenord? Glömt lösenordet Gymnasieantagning Nord

Under december 2023

Ditt höstterminsbetyg sänds till gymnasieantagningen från din skola.

I slutet av december 2023

Du får en blankett med användar-id och ett lösenord som gäller bara för dig. Den skickas ut från din skola i betygskuvertet eller via din studie- och yrkesvägledare. Det är viktigt att du sparar detta fram till den slutliga antagningen.

8 januari

Nu kan du göra ditt val till gymnasieskolan oavsett vilken kommun/skola du vill gå på.

Gör ditt val

5 februari

Sista ansökningsdag till gymnasieskolorna inom Gymnasieantagning Nord. Kvittensen ska du skriva ut och skriva på och sedan lämna till din studie- och yrkesvägledare.

Nu kan du logga in se ditt preliminära antagningsbesked.

Om- och nyvalsperioden inleds 15 april. Studie- och yrkesvägledaren låser upp din ansökan om du vill göra en ändring. Tänk på att en del kommuner utanför Gymnasieantagning Nord inte tillåter om- och nyval. Kontrollera detta med din studie- och yrkesvägledare på din skola.

Preliminärt besked

6 maj

Sista dagen för om- och nyval.

Efter 6 maj kan man inte ändra ansökan längre.

Vecka 27, början på juli

Nu finns ditt slutliga antagningsbesked.

Antagningsbesked

22 juli

Sista datum att tacka JA eller NEJ till erbjuden plats. Du gör detta val på https://fyrkanten.dexter-ist.com senast 22 juli. Vi måste ha in ditt svar så att vi får in rätt platser till reservantagningen.

Tacka ja eller nej

Juli-Augusti

Första reservantagningen sker 23 juli. Webben är öppen för svar till den 26 juli.

Du blir automatiskt placerad på den nya platsen. Tackar du NEJ står du utan plats.

Reservantagning

Sedan sker nästa reservantagning via webben mellan den 29 juli-1 augusti.

Från den 5 augusti och fram till 2 september så sker reservantagningen manuellt från kansliet och då ringer eller sms:ar vi till er.

23 -26 juli – 1: a maskinella reservantagningen

29 juli – 1 aug – 2: a maskinella reservantagningen

5 aug- 2 sep – Manuell reservantagning via kansliet

Reservtagningen pågår från kansliet till den 2 september. Efter 2 september går reservantagningen över till skolorna.

VIKTIGA PUNKTER NÄR DU GÖR DIN ANSÖKAN!

Rangordna dina val noga! När du gör dina val är det viktigt att du tänker igenom din rangordning. Du prövas alltid först mot ditt förstahandsval. Om du inte har tillräckligt med poäng för att komma in på ditt förstahandsval så prövas du mot ditt andrahandsval. Skulle inte dina poäng räcka för ditt andrahandsval så prövas du mot ditt tredjehandsval och så vidare.

När du kommit in på ett av dina val så faller resterande delen av dina val bort. Det innebär att om du kommit in på ditt förstahandsval och tackar NEJ så har du inga val kvar. Detta gäller också för den maskinella reservantagningen.

Därför är det viktigt att du är noga när du rangordnar dina val. Det är också mycket viktigt att du tänker dig noga för innan du tackar nej till en plats. Viktigt!

Lämna korrekta kontaktuppgifter!

Det är mycket viktigt att du i din ansökan uppger korrekta mobil/telefonnummer och giltig e-postadress så vi kan nå dig när det behövs. Detta är extra viktigt om du inte har blivit erbjuden någon plats eller om du inte har kommit in på ditt förstahandsval och står på reservplats.

Första och andra reservantagningen sker via webben där du svarar JA eller NEJ. Om du vet om att du står på reservplats till ett högre val är det noga att du går in och kollar om du fått ny placering. Du blir alltså automatiskt placerad på den nya platsen. Tackar du NEJ står du utan plats. Tänk också på att kolla webben om du under sommaren sökt reservplats. Vi lägger in din ansökan i den ordning du uppger i din reservplatsansökan och du är med i den andra maskinella körningen. Från den 7 augusti är reservantagningen manuell vilket innebär att vi ringer eller skickar SMS om erbjuden plats. Observera att vid den manuella reservantagningen gäller att om du inte har svarat eller om antagningskansliet inte lyckats nå dig innan kl. 12.00 dagen efter går platsen vidare till nästa sökande. Meddela därför alltid ändringar, personuppgifter och telefonnummer till antagningskansliet.

Ansökan för dig som inte går i grundskolan samt inriktningsval åk2

Du får söka till en gymnasieutbildning om du kan påbörja utbildningen före 1 juli det år du fyller 20 år. Du får dock inte ha avslutat ett annat gymnasieprogram eller likvärdig utbildning. Du som inte går i grundskola ansöker via en ansökningsblankett som du kan ladda ner under fliken Blanketter och Statistik.

Gäller även för inriktningsval, åk 2 och lämnas då in till studie- och yrkesvägledare på din skola. Blanketten för val till åk 1 skickas till Gymnasieantagning Nord, BUF, 971 85 Luleå.

Kontakta Gymnasieantagning Nord

Du kan också maila dina frågor till: [email protected]